الجمهورية توداي
جريدة شبابية مستقلة

- اعلانات الجمهورية اليوم -

- اعلانات الجمهورية اليوم -

الفنان التشكيلي حسام هنداوي في لقاء صحفي مع جريدة الجمهورية اليوم بدار الأوبرا المصرية.

حوار:- ليلى إمام

 

 

الفن التشكيلي كما نعرف هو قدرة على النقد والنظرة الثاقبة بشكل مبدع، فهو دائمًا يتضمن نظرة فلسفية أو معنى ما، فالفنان هو مرآة للمجتمع ويستطيع عكس الحالة الشعورية والثقافية للناس.

 

 

ممكن نتعرف بحضرتك؟

هنداوي حسام الدين، ومن المعروف بالمجال الفني وجود اسم شهرة لكل فنان فهو يلقب ب حسام هنداوي، وهو المدير العام للمؤسسة العالمية للفنون التشكيلية.

 

متى بدأت تكتشف موهبتك وتظهرها للناس؟

أنا من قرية ابيانه بمحافظة كفر الشيخ بلد الزعيم سعد زغلول، تعرف بكثرة المدارس اللتي تهتم بالمواهب وأنا كنت واحد منهم وكانت الموهبة ظاهرة جدا لدي، أيضا أنا من عيلة قضائية كلهم مستشارين وشرطة، ولكن اتجهت اتجاه الموهبة الخاصة بي فبدأت أدخل معارض ومسابقات داخل وزارة الثقافة وقصر الثقافة الخاص بالمركز بمحافظة كفر الشيخ ودخلت كلية نفس المجال تربية قسم تربية فنية وبعدها كلية فنون جميلة وحضرت الماجستير، وسافرت للخارج وأخذت الدكتوراة من إيطاليا، ومثلت مصر في كذا معرض خارج مصر ، ورجعت مصر وأصبح لدي اسم معروف محليا ودوليا.

 

 

ممكن نعرف فكرة المعرض إزاي بدأت؟

- اعلانات الجمهورية اليوم -

فكرة المؤسسة كانت مثلا أن الشخص تعب جدا لحد ما وصل لمكان معين وإحنا حاليا بقينا في مجتمع اللي بيوصل لحاجة بينسى اللي تحت منه، وطبعا في فنانين كتير في كل المحافظات مش عارفين يوصلوا لحلمهم، من الطبيعي أن كلنا بنحلم بس كلنا عاوزين نوصل لحد أن نفتح نلاقي وصلنا للحلم، نفذنا فكرة المعرض رغم أن إحنا أعضاء المؤسسة ولا صحاب ولا قرايب لكن اتقابلنا في كذا معرض دوليا وعالميا، أنا بدأت في المحافظة الخاصة بي وهما بدؤا بتبني المواهب، وخدنا جوائز كثيرة على مستوى المحافظة، وانشأنا فريق اسمه فريق المؤسسة العالمية للفنون التشكيلية وخوضنا حوالي 8 معارض واتكلم عنه الكثير من الإعلام وأبرز فنانين كتير وكبار، وطلب الكثير من أحزاب الدولة تنظيم معارض معاهم مثل حزب مستقبل وطن ومصر القومي.

 

 

- اعلانات الجمهورية اليوم -

تحب توجه كلمة شكر لمن؟

بشكر ربنا وأهلي على ذلك النجاح  ودعوات والدي الله يرحمه وأمي ربنا يخليها وطبعا بشكر الدكتور عصام شرف فهو بالنسبة ليا مثلي الأعلى.

حدثنا أكثر عن معرض أوتار للفن التشكيلي؟

معرض أوتار كان أول معرض للمؤسسة لينا في القاهرة، وكان مشترك فيه من أكثر من ٧٠ فنان من فرنسا وإيطاليا ودول عربية وكان في براعم مثل ما حضرتك شوفتي وطبعا صحفية جميلة وعملتي لقاءات معاهم وفرحتيهم ودا كان حافز ليهم وكانوا مبسوطين جدا إنك كلمتيهم ودا دافع ليهم إنهم يشاركوا في معارض تاني، لما صحفية نشيطة تعمل اللقاءات دي كلها معاهم وتنزلها وتكتب كلام جميل عليهم ، بنشكرك طبعا على مجهودك الرائع دا.

 

من بين لوحات المعرض هل في لوحة لفتت نظرك؟

عندما يكون المعرض شامل مدارس كتيرة صعب إنك تختاري لوحة واحدة ، أمتى نقدر نختار لوحة معينة عندما يكون المعرض شامل مدرسة واحدة فمن الطبيعي لفت لوحة ما نظرك لكن غير ذلك صعب جدا ، فطبعا هتلاقي كل لوحة بتبين فكرة بتعالج مشكلة فيها موضوع بيتكلم عن حاجة سواء الفنان بيعيشها أو شافها في حد، وبنشكرك جدا على مجهودك الرائع دا وتحياتي.

- اعلانات الجمهورية اليوم -

- اعلانات الجمهورية اليوم -

- اعلانات الجمهورية اليوم -

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.